Light frisdrank kan leiden tot vroegtijdige geboorte
12 juli 2010, 09:05Zwangere vrouwen die graag hun hele zwangerschap uitzitten, kunnen best zo ver mogelijk van de light frisdranken blijven. Dat blijkt uit een onderzoek bij 60.000 vrouwen.
Wanneer zwangere vrouwen dagelijks een blikje light frisdrank dronken, hadden ze gemiddeld 38% meer kans om voor hun 37 weken zwangerschap te bevallen. Werd die hoeveelheid lightdrankjes opgedreven naar vier blikjes per dag, dan steeg het risico op een vroegtijdige geboorte tot 78%.
Volgens de onderzoekers is de stof methanol, aanwezig in een ruim aantal light frisdranken, verantwoordelijk voor de vroegtijdige geboortes. Dit onderdeel van zoetstoffen zou zich namelijk omzetten tot een formisch zuur in het lichaam. Wetenschappers raden dan ook aan zoveel mogelijk kunstmatige zoetstoffen te vermijden tijdens een zwangerschap. Bij gewone frisdranken werd geen significante verhoging van het aantal vroegtijdige geboortes vastgesteld.












Reacties
2 reacties
Om reacties te lezen of schrijven, moet je ingelogd zijn.
inloggen / registreren