HomeNieuwsEntertainmentAn Lemmens: “Media en reclame tonen ons onrealistische beelden van schoonheid”

An Lemmens: “Media en reclame tonen ons onrealistische beelden van schoonheid”

Maar liefst 70% van de vrouwen herkent zich niet in de mediabeelden die ze zien passeren. Daar wil Dove verandering in brengen door een databank aan te leggen met realistische foto’s.

Onder de hashtag #ToonOns kondigde Dove het opvallende project woensdag aan. In samenwerking met Girlgaze en Getty Images, een van de meest gebruikte beeldbanken ter wereld, hebben ze een databank opgericht met meer dan 5.000 foto’s van vrouwen om het stereotiepe schoonheidsbeeld te doorbreken. Uit recent onderzoek van Dove is immers gebleken dat 70% van de vrouwen vindt dat de foto’s die dagelijks de revue passeren geen realistische weergave zijn.

Echte schoonheid

Ook Qmusic-presentatrice staat achter het project. “Al veel te lang schotelen media en reclame ons onrealistische beelden van schoonheid voor. Je hoeft maar even op internet te surfen of door een boekje te bladeren om overstelpt te worden met foto’s van de stereotypische “mooie” vrouw. Deze vrouwen zien er niet uit als wijzelf, als onze vriendinnen, onze moeders. Ze lijken niet op de vrouwen waar ik me mee omring, op de vrouwen die ik respecteer en waar ik naar opkijk, ze lijken niet op de vrouwen die ik écht mooi vind. En ik ben niet de enige die er zo over denkt”, klinkt het op haar Instagram.

View this post on Instagram

Al veel te lang schotelen media en reclame ons onrealistische beelden van schoonheid voor. Je hoeft maar even op internet te surfen of door een boekje te bladeren om overstelpt te worden met foto’s van de stereotypische “mooie” vrouw. Deze vrouwen zien er niet uit als wijzelf, als onze vriendinnen, onze moeders. Ze lijken niet op de vrouwen waar ik me mee omring, op de vrouwen die ik respecteer en waar ik naar opkijk, ze lijken niet op de vrouwen die ik écht mooi vind. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. @Dove heeft nu de handen in elkaar geslaan met @gettyimages en het vrouwelijke fotografencollectief #girlgaze om echt maatschappelijke verandering door te voeren wat betreft schoonheidsidealen. Wat willen ze doen? Een database aanleggen met échte foto’s, van échte vrouwen. Zodat de beelden waar we ons mee omringen de realiteit weerspiegelen. Het #toonons project rekent op vrouwen over de hele wereld om hier aan deel te nemen. Laten WIJ de beeldvorming rond schoonheid zélf veranderen! #toonons jouw échte schoonheid, in alle diversiteit, op alle mogelijke manieren op je sociale media ❤ #toonons #jouwechteik #echtevrouwen #nomakeup #nofilter  @dietermeynsportraits

A post shared by An Lemmens (@anlemmensofficial) on

Het bericht An Lemmens: “Media en reclame tonen ons onrealistische beelden van schoonheid” verscheen eerst op Metro.

Populaire Artikels

NIEUWSBRIEF

Elke dag het leukste nieuws in jouw mailbox ontvangen?

Gelijkaardige Artikels