Vind ons op

Zita

Hybride werken, hoe doe je dat?

Job

Hybride werken, hoe doe je dat?

Voor heel wat bedrijven is het duidelijk dat een volledige terugkeer naar kantoor er nog niet en misschien zelfs nooit meer inzit. Hybride werken, de combinatie van thuiswerk en werken op kantoor, is daarom sinds kort de norm in heel wat bedrijven. Wat kan een bedrijf doen om die nieuwe manier van werken zo soepel mogelijk te installeren? Adviesbureau Robert Half vroeg het aan 1.200 leidinggevenden uit België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië.

Kies duidelijke maatregelen

op kantoor

Nu telewerk niet meer verplicht is, keren heel wat mensen stapsgewijs opnieuw naar kantoor. Dat is iets waar werknemers ongetwijfeld naar uitkeken, maar het is nog te vroeg om alle remmen los te laten en het kantoorleven zijn gang te laten gaan zoals voor maart 2020. Ondanks de vaccinatiecampagne en de versoepelingen, is corona helaas nog niet overwonnen.

Daarom is het belangrijk dat de terugkeer naar kantoor veilig kan verlopen. Bekijk welke maatregelen genomen kunnen worden: is er genoeg ventilatie? Kan er voldoende afstand bewaard worden? Is handgel aanwezig? Zorg ervoor dat alle werknemers de maatregelen kennen. Het is tenslotte van belang dat iedereen zich veilig en comfortabel voelt.

Zet in op upskilling

of reskilling

Verplicht telewerken heeft ons ook gedwongen om digitaler te werken: online vergaderingen, webinars, virtuele kerstfeestjes … Iedereen moest zich razendsnel nieuwe digitale tools eigen maken. De digitalisering van werk is dan wel in een stroomversnelling gekomen, voor heel wat bedrijven is die snelle vooruitgang niet altijd gemakkelijk en snel te verwerken. De nood aan nieuwe technische en digitale skills is hoog, maar niet elk bedrijf heeft de middelen om die specifieke profielen aan te werven. Upskilling (bijscholing) of reskilling (omscholing) kunnen dan een antwoord bieden.

Zorg ervoor dat je werknemers de ruimte krijgen om hun vaardighedenpakket uit te breiden. Het is daarnaast ook belangrijk om bij je werknemers de juiste mindset te stimuleren zodat ze bereid zijn om zich bij te scholen om zo een duurzame carrière uit te bouwen.

Denk mee over

de home-office

Op kantoor hoeven werknemers zich zelden zorgen te maken over hun werkomgeving: er zijn aangepaste bureaus, ergonomische bureaustoelen en externe schermen ter ieders beschikking. Voor heel wat mensen is het bij hen thuis een ander verhaal. Zo heeft niet iedereen een eigen ruimte om te werken, zijn er enkel simpele keukenstoelen of moeten ze het stellen met een kleine laptop in plaats van een groot scherm met toetsenbord.

Het is nog niet te laat om als werkgever mee te denken met je werknemers over hun bureauruimte. Heb je tips over hoe ze hun thuiskantoor kunnen inrichten? Wat kunnen ze doen als ze geen afgesloten ruimte hebben? Bekijk samen met hen wat de mogelijkheden zijn om ook hun home-office tot een aangename omgeving om te bouwen.

Meer in Job

To Top