HomestartnativeElia« Welzijn van onze medewerkers staat voorop »

« Welzijn van onze medewerkers staat voorop »

«We leven in een maatschappij waar alles steeds sneller gaat, daarom is het belangrijk om zowel fysiek als mentaal goed voor onszelf te zorgen», stelt Kimberly De Laet, Learning & Development coördinator bij netbeheerder Elia. In die hoedanigheid waakt ze mee over het welzijn van de meer dan 1.300 werknemers die het energiebedrijf telt. Kimberly werkt mee aan het programma Care4Energy, het ambitieuze streven van Elia naar een meer gezonde levensstijl bij zijn medewerkers.

Kimberly maakt deel uit van het Learning & Development team, een onderdeel van HR dat zich bezighoudt met de ontwikkeling en organisatie van opleidingen en workshops gelinkt aan de soft skills (zoals communicatie en leadership), talen en IT.

Vier pijlers

«Een aantal jaar terug hebben HR en Safety & health de krachten gebundeld om het programma Care4Energy op te starten en medewerkers te wijzen op het belang van een goede fysieke en mentale gezondheid», legt Kimberly uit. «We werken daarbij rond vier pijlers, die we batterijen noemen. Onder die vier batterijen – mentaal, fysiek emotioneel en persoonlijke ontwikkeling – hebben we verschillende initiatieven gelanceerd om samen met de medewerkers hun gezondheid te verbeteren.»

«In het kader van de fysieke batterij voorzien we bijvoorbeeld elke dag vers fruit op onze verschillende sites. In de bedrijfsrestaurants is ook altijd gratis soep voorhanden. Het zijn misschien kleinere initiatieven, maar worden toch erg geapprecieerd. Daarnaast moedigen we onze medewerkers ook aan om sportief te leven door deel te nemen aan sportevenementen, zoals de 20 kilometer van Brussel.»

«Het is belangrijk om fysiek, maar ook mentaal goed in je vel te zitten », aldus Kimberly. «We leven in een vluchtige maatschappij , waarin mensen met duizend en één dingen bezig zijn. Een gezonde balans vinden tussen werk en privé kan soms moeilijk en stressvol zijn. Om onze medewerkers hierin te ondersteunen en begeleiden bieden we een interactieve workshop aan rond stress en veerkracht, waarin we mensen leren hun alarmsignalen te herkennen en hoe ermee om te gaan. Ook onze leidinggevenden trachten we maximaal te ondersteunen in hun rol, door hen bijvoorbeeld te helpen bij het herkennen van alarmsignalen bij hun werknemers en hoe ze hierover met hen in gesprek kunnen gaan. Ze zijn uiteraard geen dokters of psychologen, maar desalniettemin kunnen ook zij een groot verschil maken.»

Care4Energy-challenges

Een leuk initiatief dat begin dit jaar werd gelanceerd, zijn de Care4Energy-challenges. «Daarbij proberen we onze medewerkers aan te zetten om verschillende uitdagingen aan te gaan. Binnen elk van de vier batterijen hebben we een aantal challenges geformuleerd, die de werknemers in groep kunnen aangaan. De plank-challenge, waarbij men elke dag een aantal seconden moet planken, is daar een leuk voorbeeld van. Bovendien komt het de teamdynamiek ten goede. Leuk extraatje, per challenge die wordt afgerond, wordt de desbetreffende batterij opgeladen en bij een volle batterij schenkt Elia 2500 euro aan een goed doel.»

Ook zin in een spannende job? Solliciteer nu bij Elia via www.elia.jobs/nl

 

Sabine De weghe

«Elia beschouwt werknemers niet zomaar als een nummer»

Sabine De Weghe staat als sociaal assistente bij Elia onder andere in voor het sociaal fonds, dat aan werknemers de helft van bepaalde kosten terugbetaalt. «Dat kan gaan over tandartskosten, een bril, steunzolen, psychologische hulp, logopedie, noem maar op», verduidelijkt Sabine. «Het betekent een enorme meerwaarde voor de mensen en toont nogmaals dat Elia zijn werknemers niet als een nummer beschouwt.» Haar takenpakket is nog een stuk breder dan enkel het beheer van het sociaal fonds. “Ik heb ook regelmatig gesprekken met mensen die het moeilijk hebben, zowel werk- als privégerelateerd. Zo heb ik rond het thema burn-out een ervaringsuitwisselingsgroep op poten gezet waar lotgenoten hulp kunnen vinden bij mekaar. Uit die gesprekken komt ook heel wat materie naar boven, vaak ook puntjes van kritiek,waar we binnen Care4Energy dan verder aan kunnen werken.

 

Fien Vanden hoof

«Een goede gezondheid is cruciaal om veilig te kunnen werken»

«Veiligheid staat bij ons op plaats één, en een goede gezondheid is onontbeerlijk om veilig te kunnen werken», stelt adjunct-preventieadviseur Fien Vanden hoof. Vanuit de dienst Veiligheid & Gezondheid is zij ook betrokken bij het Care4Energy-programma. «In het kader van Care4Energy hebben we dit jaar voor de eerste keer een welzijnsweek georganiseerd in plaats van een veiligheidsweek, zoals het de vorige jaren het geval was. Normaal gezien doen we tweemaal een Veiligheidsweek, maar nu vonden we het een goed idee een week voluit over gezondheid te praten. Met infosessies over tal van thema’s zoals goede nachtrust, zorgen voor elkaar, omgaan met stress enz. willen we de werknemers aansporen om gezonder te leven en werken. Het was ook een groot succes, met meer dan 80% van de medewerkers die eraan deelnamen en vele positieve reacties.»

Het bericht « Welzijn van onze medewerkers staat voorop » verscheen eerst op Metro.

Populaire Artikels

NIEUWSBRIEF

Elke dag het leukste nieuws in jouw mailbox ontvangen?

Gelijkaardige Artikels