HomeNieuwsDe impact van corona op de game-industrie

De impact van corona op de game-industrie

Na de uitbraak van het coronavirus gingen bioscopen dicht, Hollywood stelde enkele van zijn grootste films voor onbepaalde tijd uit, talloze producties en films stopten en grote evenementen werden afgeschaft. Je zou kunnen stellen dat de game-industrie de minst zwaar getroffen tak van de entertainmentwereld is. Dat is ook zo, maar toch worden de ontwikkelaars, de studio’s en de spelers getroffen, zowel op een negatieve als positieve manier.

Verkooprecords worden verbroken

Er is nog nooit zoveel gegamed als nu. Zelfs mensen die voorheen niet geïnteresseerd waren in gamen beginnen nu op ontdekking te gaan in de virtuele videowereld. De verkoop van videogames staat momenteel op een ongekend hoogtepunt.

In maart 2020 steeg het bedrag dat mensen spenderen aan videogames met 11 procent. Vorig jaar behaalde de game-industrie een omzet van bijna 100 miljard euro en dit jaar zal dat vermoedelijk nog hoger liggen. Dit maakt dat de game-industrie groter is dan Hollywood en de muziekindustrie samen.

Het gebruik van videogames is met 75 procent gestegen sinds mensen worden aangemoedigd om zoveel mogelijk thuis te blijven. Aangezien vele andere vormen van entertainment worden geannuleerd, is deze toename niet echter verrassend.

Eén van de meest gespeelde games is Call of Duty: Warzone, de gratis spin-off van Battle Royale voor Call of Duty. Warzone werd op 10 maart gelanceerd op pc, Playstation 4 en Xbox One. Drie dagen later trok het al meer dan 15 miljoen spelers online.

 

De toekomst is onzeker

Toch is er ook minder goed nieuws, want de ontwikkelaars achter de games staan voor een heuse uitdaging. Aangezien ze op afstand moeten werken, duiken er verschillende problemen op. Het is op zich al niet eenvoudig om een game te ontwikkelen, maar als je geïsoleerd bent van je team is het nog een heel ander verhaal.

Het is niet zo dat ontwikkelaars hun computers en ontwikkelkits gewoon meer naar huis kunnen nemen en verder kunnen werken. Er komt veel meer bij kijken. Game-ontwikkelaars zijn druk bezig met het verzinnen van oplossingen voor alle hindernissen die nu opduiken.

Er is een grote kans dat de lancering van PlayStation 5 en Xbox Series X, de twee consoles van de volgende generatie, niet zal doorgaan in 2020. Als dit wel gaat lukken, zal het aanbod waarschijnlijk beperkter zijn en kunnen de initiële prijzen hoger komen te liggen.

Ubisoft en Rockstar Games doen er alles aan om ervoor te zorgen dat spelers Assassin’s Creed Odyssey gratis kunnen blijven spelen. Niantic maakt gebruik van augmented reality-software zodat spelers interactie kunnen hebben met het spel. Vanwege het coronavirus hebben ze een reeks community-evenementen moeten annuleren. NetherRealm Studios annuleerde ook een reeks live evenementen, maar het meest getroffen zijn de spelconferenties en congressen. Ook de game-industrie verkeert momenteel dus in een ongekende staat van onzekerheid.

Populaire Artikels

NIEUWSBRIEF

Elke dag het leukste nieuws in jouw mailbox ontvangen?

Gelijkaardige Artikels