Ruim één op de zeven werknemers in ons land (14,8%) ervaart minstens wekelijks pesterijen op het werk. Dat zegt IDEWE, een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, op basis van een eigen enquête bij 17.000 werknemers. Het komt iets vaker voor bij mannen (17,7%) dan bij vrouwen (12,9%). De sectoren waar het meest gepest wordt, blijken de industrie en de overheid. IDEWE definieert pesten op het werk als «een situatie waarin een werknemer doelwit is van negatief sociaal gedrag», met concrete voorbeelden als beledigingen, uitgesloten worden, geroddel of informatie achterhouden zodat werktaken negatief beïnvloed worden. De dienst roept werkgevers op een beleid op te stellen voor meldingen en het aanpakken van pesten, maar ook om onderliggende oorzaken zoals te hoge werkdruk weg te werken.
Zo blijf je gelukkig op het werk
Geluk op het werk draait niet alleen om een riant loon en dito extralegale voordelen. Ook je collega’s, de sfeer op kantoor én je eigen houding zijn van tel. En dat laatste heb je uiteraard helemaal zelf in de hand. Deze tips helpen je om je gelukkiger en gemotiveerder te voelen op kantoor.
1. Verdeel je tijd slim
Tijdsgebrek op kantoor is een belangrijke bron van stress. Maak eens een lijst voor jezelf met alle taken van de dag en wanneer je ze plant uit te voeren. Veel medewerkers denken immers tijd te winnen door te multitasken, maar het omgekeerde is waar: daarmee verlies je net ontzettend veel tijd. Voorzie dus voor elke taak voldoende tijd én vergeet ook zeker geen pauzes in te bouwen.
2. Maak van je kantoor een inspiratieplek
Foto’s van vrienden en familie zijn populaire kantoordecoratie, maar uit onderzoek is gebleken dat je voor inspiratie beter iets anders ophangt. Indrukwekkende foto’s van natuurlijke fenomenen werken bijvoorbeeld beter voor de productiviteit dan afbeeldingen van lachende mensen.
3. Maak tijd om je succes te vieren
Heb je niet het gevoel dat je bazen en/of je collega’s je inspanningen op kantoor waarderen? Neem dan tijd om je eigen succes even te vieren en jezelf een bewust momentje van trots te gunnen. Je zal zien dat dit je tevredenheid op kantoor enkel ten goede komt. Wanneer je het moeilijk hebt om je eigen succes in te schatten, vraag dan regelmatig feedback aan je baas.
4. Maak geen valse beloftes
Het overkomt iedereen weleens: in een vlaag van optimisme maak je een belofte aan een collega waarvan je weet dat je ze eigenlijk niet kunt nakomen. Toch is het beter om dit niet te doen, want zo verlies je veel tijd aan het bedenken van excuses. Tijd die je goed had kunnen gebruiken om je eigen doelen te behalen. Merk je dat je workload structureel te hoog is, kaart dit dan zo snel mogelijk aan bij je baas.
5. Vermijd kantoorgeroddel
Ontevreden collega’s, achterklap of een negatieve sfeer: het heeft allemaal een impact op je eigen gemoed. Wil je elke dag lachend naar kantoor vertrekken? Houd je dan zo weinig mogelijk bezig met geroddel en geklaag.
I Love My Job: Ludovic werkt voor BeCode
« Deze opleiding heeft mijn leven veranderd »
Naam? Ludovic Patho
Leeftijd? 33 Jaar
Functie? BeCode Student
Bedrijf? BeCode
Wat is BeCode?
Dat is een IT-opleiding waarin je webgericht leert programmeren. Het is gratis en toegankelijk voor iedereen die gemotiveerd is om te leren. De opleiding duurt zeven maanden, met zeven uur les per dag, van maandag tot vrijdag.
Hoe ben je geselecteerd?
Hiervoor heb ik acht jaar op een callcenter gewerkt. Ik ben gestopt met school in het vierde middelbaar. De BeCode-opleiding staat open voor iedereen. Er is geen diploma of specifieke kennis vereist. Ik zag de advertentie in Metro en heb me kandidaat gesteld. Ik ben uiteindelijk gekozen na een dag van preselecties, waar we tests moesten afleggen op het vlak van teamwork en nadenken. Ik heb de opleiding gevolgd van begin april tot eind oktober. Wij waren de eerste lichting.”
Wat heeft deze opleiding jou opgeleverd?
Ik kan nu zo goed als elke programmeertaal leren. Sinds de opleiding krijg ik veel meer jobvoorstellen. Nu bellen zij mij, in plaats van omgekeerd. Da’s een radicale ommezwaai tegenover mijn situatie voor de opleiding. Het heeft mijn leven veranderd.
VIDEO. Man laat zich volledig gaan op nummer Michael Jackson
Soms moet je gewoon even de benen losgooien. Dat moet deze man ook hebben gedacht toen hij een nummer hoorde van niemand minder dan Michael Jackson.
Het is niet vanzelfsprekend om jezelf helemaal te laten gaan wanneer je je favoriete liedje hoort, zeker niet voor de ogen van duizenden mensen. Deze man had daar duidelijk geen problemen mee en ging compleet uit zijn dak bij een concert in Brooklyn van Janet Jackson, de zus van de betreurde muzieklegende.
Het beste van al is dat zijn gepassioneerde performance zich niet tijdens het optreden zelf lijkt voor te doen, maar tijdens de liedjes die vooraf gespeeld werden. De man deelde zijn aanstekelijke danspassen met de aanwezigen (en de kijkers thuis) op het lied ‘Remember The Time’ van Michael Jackson. Als iemand nog eens beweert dat Michael Jackson dood en vergeten is, toon hem dan dit filmpje. De geest van de popster leeft duidelijk voort in enthousiaste dansers als deze.
Snel afgeleid? Verbeter de akoestiek op kantoor
Gemiddeld verliest een kantoorwerker per dag zo’n 86 minuten door allerhande afleiding. Nochtans is het niet zo moeilijk om dat probleem deels op te lossen. Door te investeren in een goede akoestiek op kantoor kan dit tijdverslies immers met 30 procent afnemen.
Dat is de conclusie van het Stress Research Institute uit Stockholm, die twee Zweedse kantoren aan een geluidsexperiment onderworpen hebben. Tijdens het eerste deel van het experiment werd de werkruimte uitgerust met geluidsabsorberende muren. In een tweede kamer werden er harde, minder goed isolerende materialen gebruikt.
Na een week werden de isolatie van de ruimtes gewisseld zonder medeweten van de proefpersonen. In elk van de ruimtes werd er even lang gewerkt, maar een week met een goede en een week met een slechte isolatie.
Wat blijkt? In de goed geïsoleerde ruimtes was er tot 30% minder afleiding. En ook de cognitieve stress daalde met 15 procent. Unieke conclusies, omdat het experiment in een authentieke omgeving heeft plaatsgevonden.
Voor werkgevers die verbouwingen op stapel hebben staan kan het dus geen kwaad om extra aandacht te besteden aan isolatie. Stress en afleiding zijn namelijk de grootste irritaties op de werkvloer die kunnen leiden tot een afname van de productiviteit.
Vlaamse Overheid: « Een werkomgeving waar iedereen zich goed voelt »
Stress en burn-out staan hoog op de agenda. De Vlaamse overheid heeft een actieplan om dit bij haar medewerkers te vermijden en aan te pakken. Met gerichte preventie wordt zo naar een gezond evenwicht gestreefd.

Jessy Van Dousselaere is HR-regisseur Welzijn. Zij coördineert het actieplan, stelt het beleid op en geeft advies in de praktijk aan de HR Business Partners van alle entiteiten van de Vlaamse overheid. Het actieplan werkt vooral preventief. “Door onze werknemers te sensibiliseren, leren ze op tijd de signalen van stress en burn-out herkennen. Een burn-out wordt niet enkel veroorzaakt door te veel werk. Eigenlijk moeten ‘werkeisen’ en ‘hulpbronnen’ in evenwicht zijn. Als je werkeisen (bijvoorbeeld te veel werk) compenseert met voldoende hulpbronnen (bijvoorbeeld autonoom kunnen werken, steun van collega’s en rolduidelijkheid) is de workload minder zwaar om te dragen.”
De leidinggevenden spelen eveneens een cruciale rol. “Als je aan de baas aangeeft dat het niet meer zo verder gaat, worden er prioriteiten gesteld en wordt er naar oplossingen gezocht. Je kan ook praten met één van de welzijnsactoren zoals een interne vertrouwenspersoon. Als de werknemer helemaal is opgebrand, volgt eerst een rustperiode op advies van de dokter. Wanneer de werknemer dan opnieuw komt werken, staat er een reïntegratieadviseur klaar om te begeleiden. Maar we willen door het actieplan vooral voorkomen dat het zover komt.”
Kom naar buiten met je probleem

Marijke Bosteels is HR Teamcoördinator bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap. Zij heeft zelf meegemaakt hoe effectief sensibilisering rond burn-outs kan zijn. “Onze sector is veranderd van een vast aanbod naar een vraaggestuurde zorg. Zo komen er meer mogelijkheden voor personen met een handicap. Voor VAPH-ers betekende dit een diepgaande organisatorische en inhoudelijke omwenteling. Het engagement van onze werknemers was daarbij groot, soms ook té groot. Als HR-team voelden we dat we iets moesten doen, en daarom organiseerden we infosessies rond burn-outpreventie en meer veerkracht. We wisten dat veel werknemers hier aarzelend tegenover gingen staan, en daarom openden we onze uitnodiging met ‘Als je het te druk hebt om hier naartoe te komen, moet je zeker gaan’”, lacht Marijke.
De infosessies werden gesmaakt door de wetenschappelijke aanpak. Voor één collega van Marijke werden ze een echte eyeopener. “Er werd gepraat over een groene, oranje en rode zone. Ik merkte dat ik recht op de rode zone afstevende. Zouden die angstaanvallen, vergeetachtigheid en gebrek aan creativiteit dan toch iets te betekenen hebben? Ik heb toen aan de alarmbel getrokken bij mijn leidinggevende. Hij en mijn collega’s hebben mij heel goed gesteund. We hebben mijn taken anders georganiseerd en ik voelde dat ik nog altijd een belangrijke schakel in het team was. Door het probleem aan mezelf toe te geven, kon ik blijven meedraaien, al moet ik elke dag alert blijven. Het is een trage weg bergop.”
Hoe voorkom je een burn-out?
- Houd energiegevers en energievreters in balans
- Eet gezond en beweeg
- Denk aan je nachtrust
- Heb aandacht voor positieve ervaringen en ontspan op tijd
- Leer aanvaarden en loslaten
- Treed af en toe buiten je comfortzone
- Laat je omringen door mensen die goed voor je zijn
- Geef een pluim aan je collega’s
- Geef aan waar je grenzen liggen
- Leef naar je waarden en doelen
Wat zijn de signalen van een burn-out?
- Uitputting: Je bent moe, zit aan het einde van je mogelijkheden en ervaart een gebrek aan energie op emotioneel en mentaal, maar ook op fysiek vlak. Klachten als slecht slapen, hoofdpijn en maag- en darmklachten kunnen een signaal zijn.
- Onpersoonlijke houding: Je stelt je onverschillig en afstandelijk op. Mogelijk reageer je zelfs negatief, geïrriteerd of cynisch. Je waardeert anderen minder of negeert hen en trekt je terug.
- Minder zelfvertrouwen: Je denkt dat je minder kan. Je voelt je niet meer bekwaam en beoordeelt je eigen werk negatief.
«Actiris zet de juiste persoon op de juiste plaats»
Organisaties investeren in security, zowel in technologie als in bewakingsagenten. Het is echter niet eenvoudig om alle plaatsen in Brussel in te vullen. Daarom wil bewakings- en beveiligingsbedrijf Securitas zijn samenwerking met Actiris intensifiëren.
Karl Bolle is als HR-director van Securitas onder andere verantwoordelijk voor de aanwerving van bewakingsagenten, receptionisten, ingenieurs, IT’ers… in België en Luxemburg. “Veel organisaties hebben het moeilijk om goed personeel te vinden. De werkloosheid daalt, en dat is goed, maar onze lat blijft hoog liggen en minder kandidaten kunnen aan onze eisen voldoen.”
Talenkennis en digitale interesse
Het schoentje knelt vooral in Brussel. “40% van onze klanten bevinden zich in Brussel, terwijl slechts 10% van de sollicitanten uit onze hoofdstad komt. Internationale bedrijven en de Europese instellingen verwachten van bewakingsagenten dat ze beschikken over een goede talenkennis, en op dat vlak schieten kandidaten vaak tekort. Van bewakingsagenten wordt ook verwacht dat ze zich flexibel opstellen en interesse tonen in digitale tools. Bedrijven investeren meer en meer in bewaking door data-input vanop het terrein te verzamelen. Bewakingsagenten moeten dit dus leren. Deze nieuwe technologie sluit mensen niet uit, het maakt onze sector net boeiender.”
Voor de aanwerving van Brusselse kandidaten spreekt Securitas de kennis en database van Actiris aan. “De consultants creëren bewustwording rond het beroep van bewakingsagent. Zij leggen haarfijn uit dat het om een diverse job gaat. Je werkt alleen of in team, je gaat op patrouille of blijft bij de klant, je werkt overdag of ’s nachts… Actiris weet hoe je de functie aantrekkelijk kan voorstellen en zet de juiste persoon op de juiste plaats.”
Jan De Nul: Mens sana in corpore sano
Er waren al langer sportieve initiatieven bij Jan De Nul Group, maar begin 2017 zag het veel meer omvattende programma FIT het levenslicht. FIT spoort alle werknemers aan om te gaan voor Food, In Balance en Training & Sports.
Food
Zowel op kantoor, aan boord van de schepen of op de werven promoot Jan De Nul Group gezond eten: een saladbar, fruitkistjes en chefs die crew en staff culinair in de watten leggen.
In Balance
Daarnaast draagt de persoonlijke balans bij tot de gezondheid van de werknemer én het bedrijf. Aandacht voor anderen is daarbij cruciaal. Dus, naast yogalessen onder de middag, doneerden werknemers van Jan De Nul Group onlangs opnieuw massaal bloed aan het Rode Kruis. “De bloedgeefactie is een gevestigde waarde binnen de firma en kadert binnen het intern programma FIT”, vertelt bestuurder Dirk De Nul.
Met deze bloedgeefactie hernieuwt Jan De Nul Group voor het derde jaar op rij het certificaat ‘Onderneming met een hart!’. Eline Vandenbroeck is een enthousiaste kartrekker van het ‘In Balance’-luik: “Het welzijn van anderen is van belang voor ons eigen welzijn. Als je anderen helpt, voel je je instant beter. Het maakt je gezonder en stressbestendiger. Voor ons redenen genoeg om onze medewerkers aan te sporen tot doneren. We hebben het hart op de juiste plaats en zijn ervan overtuigd dat we samen het verschil kunnen maken.”
Training & Sports
Niet alleen mentale gezondheid krijgt verdiende aandacht, ook sport en beweging zijn heel belangrijk in het bedrijf. Jan De Nul Group motiveert haar werknemers om met de fiets naar het werk te komen. Maar er is ook buiten de werkuren sportieve belangstelling te vinden. De Drakenbootrace in Antwerpen, Start 2 Run tijdens de lunchpauze, een triatlon in Brugge, een marathon in Luxemburg, … er zijn weinig sportieve acties die Jan De Nul Group nog niet gesteund heeft.
Sporten voor het goede doel is gezond voor lijf en leden en vormt een ongelofelijke teambuilding én een mooie bijdrage aan de maatschappij. Ook de Levensloop in Aalst is een mooi voorbeeld van deze mooie win-win situatie. Werknemers, familieleden en management wandelden en liepen een mooi bedrag voor de Stichting tegen Kanker bij elkaar.
Een ander voorbeeld is Climbing for Life. Christoph had in 2013 zoals iedereen goede voornemens gemaakt, maar daar kwam weinig van in huis. Totdat Jan De Nul besloot om de Tourmalet in de Pyreneeën te beklimmen. Een trigger van formaat! Christoph kocht een racefiets en ging aan het trainen. Eerst alleen, op eigen tempo, om niet te verschroeien, nadien samen met de collega’s. De rest is geschiedenis. Christoph reed nog geen jaar later zijn eigen koninginnenrit! “De Tourmalet, met zijn 1.400 hoogtemeters, leek onmogelijk, want ik werd al moe als ik over een brug fietste. De voldoening was overweldigend… en een beetje verslavend: in 2016 fietste ik het volledige parcours van de Ronde van Vlaanderen”, glundert hij nog na. “Ik ben blijven fietsen. Zowel bij een fietsclub als met collega’s. Jaarlijks kijk ik uit naar onze deelname aan Climbing for Life. Voor mij is het dé teambuilding bij uitstek”, zegt Christoph. “Bovendien voel ik me veel lichter en fitter, wat bijdraagt tot meer energie thuis én op het werk.”
Van een win-win situatie gesproken! Een gezond lichaam zorgt voor een gezonde geest, zoiets als in het spreekwoord, maar dan omgekeerd.
Coffee Break: «Gezondheid is een prioriteit bij ons»
Werkgevers investeren steeds meer in de loopbaan én gezondheid van hun mensen. Vergelijk je graag je eigen werkgever met deze bedrijven?
“Vijf jaar geleden waren we niet zoals vandaag bezig met de gezondheid van onze medewerkers”, klinkt het aan de tafel van Metro. De Fod Financiën, Partena Ziekenfonds, Audi Brussels en Randstad debatteren vandaag over hoe en waarom ze fors investeren in hun mensen. De afgelopen jaren werden ze door externe organisaties erkend voor hun mensgericht personeelsbeleid.
Flexibele opleidingen
Partena Ziekenfonds draagt sinds 2007 het Investors in People-label. “Mensen laten evolueren staat centraal bij ons”, zegt Ann Passchier van Partena Ziekenfonds. “Werken en leren zijn bij ons dan ook voortdurend gemixt. Via e-learning volgen onze mensen opleidingen wanneer het hen past.”
Audi Brussels werd verkozen tot Top Employer 2017. “In aanloop naar de productie van het nieuwe model ‘Audi e-tron’ investeren we nog meer in opleidingen”, zegt Inez Raemaekers van Audi Brussels. “Er kan horizontaal en verticaal geschoven worden binnen onze organisatie. Wie internationaal wil werken, kan zelfs solliciteren voor een job bij AUDI AG in Duitsland.”
Stabielere job na consultancy
De Federale Overheidsdienst Financiën mag zich de Overheidsorganisatie van het Jaar 2017 noemen. “We merken dat we een interessante werkgever zijn voor bankiers, consultants, advocaten… die graag een stabielere job zoeken”, zegt Kurt Van Raemdonck van de Fod Financiën. “Ze zijn de lange werkdagen en het vele reizen beu. Bij ons vinden ze een betere balans tussen werk en privé.”
Beste Werkgever Randstad peilt interne werknemerstevredenheid en -engagement via de Great People Survey. “Onze mensen zijn zelfsturende professionals die hun afdeling runnen als zelfstandig ondernemers”, zegt Kris Berckmans van Randstad Belgium. “Ze worden ondersteund door leerplatformen en volgen les aan de Randstad Academy. Daarnaast blijft er ruimte voor fun. Successen vieren we samen!”
Benieuwd naar gezonde initiatieven van deze vier topwerkgevers? Lees volgende week de START-pagina’s in Metro.
1.200 vacatures bij deze 4 topwerkgevers in 2017
Niet elk bedrijf wordt erkend als een goede werkgever. Deze 4 wel. Hebben ze ook een vacature voor jou?
Audi Brussels
- productie van de Audi A1, vanaf 2018 de elektrische Audi e-tron
- meer dan 2600 medewerkers
- vandaag een 20‑tal vacatures
- zoekt vooral ingenieurs en techniekers met als specialisatie elektronica, elektromechanica of industriële elektriciteit
Fod Financiën
- innen van belastingen, beheren van de schuld, douane, kadaster…
- 22.000 medewerkers
- 700 aanwervingen per jaar
- zoekt universitairen en bachelors: economisch en juridisch geschoolden, IT-ers…
Partena Ziekenfonds
- Meer dan een ziekenfonds, ook hulp in huis, kinderopvang en gezinszorg
- bijna 2900 medewerkers waaronder kindbegeleiders en huishoudhulpen
- momenteel een 20-tal vacatures
- zoekt customer service medewerkers, huishoudhulpen, kindbegeleiders en consulenten voor poetshulpen
Randstad
- HR-dienstverlening : rekrutering en selectie, carrière-begeleiding & outplacement, hr consultancy…
- ongeveer 2.500 medewerkers
- 200 tot 250 vacatures per jaar
- zoekt consultants, operationele managers
Kurt Van Raemdonck
Stafdirecteur P&O bij Fod financiën
“Dicht bij huis werken, flexibele uren, telewerken en een goede balans tussen werk en privé, zijn enkele van onze troeven.”
Ann Passchier
HR Officer Talent bij Partena Ziekenfonds
“Werken in onze hoofdzetel in Gent is heel populair. Tegelijkertijd bieden we mooie kansen in Brussel of in kantoren dicht bij huis.”
Inez Raemaekers
Employer Branding Coordinator bij Audi Brussels
“We bieden een moderne en veilige productieomgeving, met aandacht voor ergonomie en de evolutie van loopbanen.”

Kris Berckmans
Human Resources Director bij Randstad Belgium
“Onze mensen worden gedreven door een nobel doel: het geven van werk aan anderen. Ze maken fundamenteel een verschil.”
Trakteren op kantoor ? Zo voorkom je een blunder-birthday
Traktaties op kantoor zijn –haha- voer voor discussie. Kies je voor een exclusieve taart, vegan cake of home made wafels? De opties zijn eindeloos. Wat je ook kiest, deze do’s en don’ts houd je best in het achterhoofd.
1. Pols naar de policy
Ben je nieuw op kantoor? Leg dan je oor te luisteren bij je collega’s wat de bedrijfspolicy is op verjaardagen. Soms moet je immers niet zelf trakteren, maar word je getrakteerd. Het is handig als je dat soort zaken even op voorhand uitvogelt.
2. Overdrijf niet
Veel mensen willen op hun verjaardag graag in de spotlights staan, maar pas op dat je op kantoor niet overdrijft. Wie bijvoorbeeld in een groot bedrijf werkt, is niet verplicht om iederéén te trakteren. Beperk je liever tot je eigen afdeling, dat bespaart je een hoop geld. Geld dat je goed kan gebruiken wanneer je ’s avonds je verjaardag gaat vieren met vrienden en/of familie.
3. Dring je gezonde voorkeuren niet op aan het hele kantoor
Ben je zelf een health freak die vooral fruit en groente kiest als tussendoortje? Weet dan dat je redelijk uniek bent. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de meeste mensen liever een stuk taart of een cake getrakteerd krijgen dan gezonde kost. Houd dat in het achterhoofd.
4. Houd het simpel
Het is verleidelijk om je collega’s te imponeren met de duurste koekjes van de hele stad of een selectie van exclusieve pralines. Weet echter dat dat nergens voor nodig is. Koffiekoeken van de bakker om de hoek zijn minstens even lekker, hetzelfde geldt voor een zelfgebakken cake, die ongetwijfeld in de smaak zal vallen.
5. Wees discreet
Wie zijn verjaardag graag uitbundig viert, wacht daar het best mee tot na de werkuren. Als je toch graag met je collega’s wil toasten, spreek dan best na de werkuren af. Zo stoor je de rest van je collega’s niet. Wie echt niet kan wachten tot ’s avonds, kan eventueel een verjaardagslunch op poten zetten. Origineel en leuk!
6. Breng je collega’s op de hoogte
Een traktatie die je zonder woorden op de keukenkast zet, mis zijn effect. Stuur dus een mailtje uit naar je collega’s om te laten weten dat je versnaperingen voorzien hebt en wat de reden is.
7. Speel niet zelf voor voedselkoerier
Om te voorkomen dat je taart een hele dag onaangeroerd blijft, is het geen slecht idee om zelf alvast een eerste stukje te proeven. Zo weten je collega’s dat ze mogen aanvallen. Ga zeker niet zelf rond op kantoor met de taart. Dat is behoorlijk tijdrovend en daar is je baas wellicht niet blij mee.












