Vind ons op

Zita

Na maanden thuiswerk: hoe praat je alweer met collega’s?

Job

Na maanden thuiswerk: hoe praat je alweer met collega’s?

Iets meer dan een op de vijf werknemers (22%) geeft aan het moeilijker te vinden om een face-to-facegesprek aan te knopen met een collega op de werkvloer, na een lange periode van telewerk. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstverlener Tempo-Team en arbeidsmotivatie-expert Anja Van den Broeckx. Nu hybride werken de norm wordt, zullen we onze sociale vaardigheden toch nog steeds hard nodig hebben op de werkvloer.

Sinds de eerste lockdown en het gedwongen thuiswerk hebben online kanalen zoals Zoom en Teams een belangrijke rol vervuld in de communicatie tussen collega’s. Ook contacten via telefoon of chatfuncties kregen daardoor een boost. Nu de thuiswerkverplichting niet langer van kracht is, blijkt dat niet alle werknemers even gemakkelijk de draad van het fysieke gesprek op de werkvloer weer oppikken.

«We merken dat vooral introverten het nu moeilijker vinden om toe te stappen op anderen», zegt professor Van den Broeck. «De online manieren van communiceren zijn voor hen een makkelijkere manier om met anderen in gesprek te gaan dan face-to-facecommunicatie, die veel overweldigender, maar ook rijker is.»

Face-to-facegesprekken

blijven onvermijdelijk

Sowieso is meer dan een op de drie bedrijven (36%) van plan om ook na de coronacrisis te blijven gebruikmaken van digitale platformen voor de communicatie. Nog eens 36% geeft zelfs aan er in de toekomst nog meer op te willen inzetten.

Maar de helft van de bedrijven wil een combinatie van telewerk en kantoorwerk, dus werknemers zijn sowieso nog steeds voor een stuk gebonden aan face-to-facecommunicatie. Het loont dus de moeite om de verloren sociale vaardigheden opnieuw op niveau te brengen.

Hoe word je meester in smalltalk

Als smalltalk je grote struikelblok is, dan bestaan er een paar trucjes om die soms moeilijke conversaties langer stand te laten houden. Stel bijvoorbeeld liever open vragen dan ja-neevragen en antwoord uitgebreid op vragen van collega’s. Toon zelf ook dat je luistert en betrokken bent door genoeg vervolgvragen te stellen op hun antwoorden. Focus tot slot op wat positief is: ga niet klagen over het weer, maar geef een complimentje aan je collega, vertel over dat prachtige boek dat je net las of het lekkere gerechtje dat je net testte. Andere goede onderwerpen om over te praten zijn de actualiteit, series, hobby’s en uiteraard je werk.

Introverten

Voor wie vooral worstelt met communiceren met collega’s door hun introversie helpt het altijd om je collega’s simpelweg te vertellen dat je een introvert bent en vaak rust en eenzaamheid nodig hebt om je batterijen opnieuw op te kunnen laden. Zo is het duidelijk wat ze kunnen verwachten van jou, maar ook dat je wel een connectie wil hebben met je collega’s. Daarnaast kan het ook zinvol zijn om aan te geven hoe je het liefst communiceert: als je liever mails of WhatsAppberichtjes krijgt, dan gestoord te worden tijdens het werken, kan je dat zeker even melden.

Meer in Job

To Top