Nieuwe studies waarschuwen voor komkommer, tomaat en sla
03 juni 2011, 20:24 In één studie werden 46 patiënten met een HUS- of EHEC-infectie ondervraagd over wat ze hadden gegeten. De resultaten werden vergeleken met 2.100 gezonde proefpersonen. Daaruit bleek dat 84% van de patiënten sla had gegegeten, terwijl dat bij de gezonde personen maar 47% was. Voor komkommers was dat respectievelijk 75 en 50%, voor tomaten 80 tegenover 63 procent. In totaal 95% van de besmette patiënten had minstens één van de drie groentesoorten geconsumeerd. Een ander onderzoek, van een Italiaans lab, vond dan weer geen bewijs dat groenten de infectie hebben veroorzaakt. "Het alarm rond de consumptie van groenten is onterecht (...) want de laboratoriumanalyses laten niet toe de hypothese te ondersteunen dat besmette groenten de oorzaak waren van de infectie", zo zei het Europese referentielaboratorium voor de Escherichia coli (Eceh) in Rome. "De onderzoeken op stalen van verdachte komkommers (...) hebben overigens definitief aangetoond dat zij niet besmet waren" door de dodelijke bacterie. Het lab benadrukt dat de "gewone hygiënische voorzorgen inzake voedselveiligheid voldoen om infecties te vermijden". Ook meent het laboratorium dat de resistentie van de bacterie aan talrijke antibiotica "geen risicofactor vormt". "Voor deze bijzondere infectie is een antibioticakuur niet aangewezen. Zij kan zelfs contraproductief zijn".
Nieuwe studies van het Duitse Robert Koch-Instituut (RKI) ondersteunen bestaande waarschuwingen, om ter bescherming tegen de EHEC-bacterie, geen rauwe tomaten, komkommers en sla te eten. Volgens het RKI zijn de aanwijzingen vooral gericht op producten verkrijgbaar in Noord-Duitsland."Geen bewijs"
Antibiotica ongeschikt











Reacties
5 reacties
Om reacties te lezen of schrijven, moet je ingelogd zijn.
inloggen / registreren