Registreren

Frietjes lokken geen hartaanval uit

29 januari 2012, 06:33

Frietjes lokken geen hartaanval uit

Voor de liefhebbers van frietjes is er goed nieuws: uit een onderzoek blijkt dat er geen verband zou bestaan tussen gefrituurde voeding en hartaanvallen. Hier zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden: het moet op de juiste manier bereid worden en met 'gezonde' olie zoals olijfolie of zonnebloempitolie.

Het vakblad 'British Medical Journal' publiceerde deze Spaanse studie. De onderzoekers hadden van de jaren '90 tot 2004 maar liefst 40.000 Spanjaarden gevolgd waarbij twee op drie respondenten een vrouw was. Men vroeg hen hoe vaak ze gefrituurde voeding aten. Hierna werden de mensen gecontroleerd of ze hart- en vaatziekten kregen. Dit kon gaan van een hartaanval tot pijn aan de borst.

Geen verschil in groepen

De onderzoekers deelden de proefpersonen op in vier groepen: van weinig tot veel gefrituurde voeding eten. In het totaal kregen de respondenten 606 hartziekten maar het bleek dat dit niet meer voorkwam in de groep van mensen die er veel van aten.

Anders gezegd, de onderzoekers konden hieruit concluderen dat er geen rechtstreeks verband bestaat tussen het eten van dergelijke voeding en hart- en vaatziekten. Ook al eerdere studies konden evenmin een verband ontdekken.

Gezond dieet

Bij dit onderzoek moeten toch enkele kanttekeningen gemaakt worden: de respondenten gebruikten enkel olijf - en zonnebloempitolie en bovendien verversten ze de olie regelmatiger. Ook aten ze over het algemeen gezonder omdat ze enkel Mediterraans voedsel verorberden.

Laat deze studie geen drijfveer zijn om onmiddellijk de frituurpan aan te zetten. Gefrituurde voeding blijft ongezond. Het bevat veel calorieƫn, zorgt voor een hoge bloeddruk en bevat veel zout, wat uiteraard leidt tot overgewicht.

Beeld: Photo News






 


Reacties

geen reacties

Om reacties te lezen of schrijven, moet je ingelogd zijn.


inloggen / registreren

TIP!

Meest gelezen

Test op terrasje of u teveel gedronken heeft

Test op terrasje of u teveel gedronken heeft

Het is weer terrasjestijd en dat betekent traditiegetrouw ook de intrede van...



Stormloop op barbecuevlees dit weekend

Stormloop op barbecuevlees dit weekend

Het wordt een bijzonder zomers weekend. En dat zullen de slagers en supermarkten...



VTM-koks voor VRT-programma '1000 zonnen'

VTM-koks voor VRT-programma '1000 zonnen'

De zomer is weer daar en dat betekent traditiegetrouw ook de terugkeer van het...






Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een samenvatting van de laatste nieuwsberichten.



1001 Gratis Spelletjes


Zita TV-gids

Vanavond op TV

Sunjets.be